Kentering in het nieuwsgebruik van jongeren: "Traditionele nieuwsmerken nemen hun plaats in naast sociale media"
In hun zoektocht naar nieuws en informatie wenden Vlaamse jongeren zich opnieuw meer tot traditionele nieuwsmerken. Dat blijkt uit de jaarlijkse Digimeter.
Ze maken zich steeds meer zorgen over fake news op sociale media.
Meer dan 70 procent van de 18- tot 24-jarigen geeft aan ongerust te zijn over de invloed van valse nieuwsberichten op de maatschappij.
"We zien dat we met z'n allen steeds mediawijzer worden. Dat geldt voor alertheid in verband met phishing of privacy, maar ook op het gebied van nieuwsconsumptie", legt professor Lieven De Marez uit, die het onderzoek coördineerde.
Hij spreekt over een waarheidsparadox. "Om onze nieuwshonger te stillen, baseren we ons alsmaar meer op online kanalen, nieuwsplatformen en sociale media. Dat gaat echter gepaard met een stijgende bezorgdheid over de correctheid van informatie."
Nieuwsapps winnen aan populariteit
De onderzoekers zien als gevolg daarvan dat jongeren op een andere manier nieuws beginnen consumeren. Ze wenden zich opnieuw vaker tot de traditionele nieuwsmerken.
"Sociale media verliezen geen terrein, 80 procent van de jongeren haalt daar nog altijd nieuws. Maar de klassieke nieuwskanalen groeien en nemen hun plaats daarnaast in. Lokale Vlaamse media zijn betrouwbare referentiepunten voor jongeren."
Jongeren volgen die traditionele media vaak via nieuwsapps. 40 procent van de 18- tot 24-jarigen gebruikt wekelijks zo'n app om het nieuws te volgen, 8 procent meer dan het jaar ervoor.
Opvallend: ook de radio en tv blijven voor jongeren een belangrijke nieuwsbron. Een vijfde van hen kijkt minstens één keer per week naar het tv-journaal via VRT MAX of VTM Go. Bijna een kwart volgt dagelijks het nieuws via radio. (VRTNWS)